شیائومی برای تولید محصولاتی مقرون به‌صرفه در بیشتر دسته‌بندی‌ها معروف است. با انتشار دستبند سلامتی شیائومی در آگوست سال گذشته، قیمت آن افراد بسیاری را متحیر کرد. با توجه به قیمت ۱۳ دلاری این محصول، می‌توان آن را ارزان‌ترین دستبند ردیاب سلامتی نامید که در سرتاسر دنیا وجود دارد. اما این‌که آیا ویژگی‌های آن هم در حد قیمت آن است یا فراتر از آن، موضوع دیگری است. آیا باید آن را با توجه به قیمت اندکش خریداری کرد، ایده مناسبی است یا خیر؟
دستبند سلامتی شیائومی، ساده‌ترین نوع از یک ردیاب سلامتی است. صفحه نمایشی بر روی آن وجود ندارد و سنسورهای آن در بدنه پلی‌کربناتی با پوشش رویه آلومینیومی و جوانب پهن قرار گرفته‌اند. ابعاد این ردیاب تنها ۱۴x36x9 میلی‌متر است و وزنی حدود ۵ گرم دارد. درگاه‌های شارژ آن طلایی بوده و از یکی از انتها‌های کپسول خارج شده‌اند.
در جلوی این دستبند، سه چراغ LED مشاهده می‌شود که رنگ آن‌ها ممکن است سبز، آبی، نارنجی و یا قرمز باشد. این رنگ‌ها از طریق اپلیکیشن همراه این گجت (Mi Fit) که در تلفن همراه هوشمند شما نصب می‌شود، قابل کنترل خواهد بود. کپسول این دستبند که قسمت اصلی ردیاب است، در درون بند سیلیکونی ضد حساسیتی قرار می‌گیرد و شیائومی رنگ‌های متنوعی برای آن ارائه کرده است. این کپسول به راحتی در درون بند قرار می‌گیرد و برای خارج کردن آن، نیاز به اندکی فشار خواهید داشت.

تأیید بدنه سرامیکی Xiaomi Mi Note 2

بند سیلیکونی این دستبند، کیفیت ساخت متوسطی داشته و به سادگی قابل شست و شو است. علاوه بر موارد ذکر شده، قابلیت تنظیم شدن برای مُچ‌هایی با اندازه متفاوت را دارد. با گواهینامه IP67ی که دارد، می‌توانید از این دستبند حتی در زمان بارش باران هم استفاده کنید. البته بنا به توصیه‌ها، باید در زمان شنا کردن از آن استفاده نکنید. بر روی این دستبند هیچ دکمه‌ای وجود ندارد و از طریق بلوتوث با تلفن همراه شما سینک می‌شود.
دستبند سلامتی شیائومی یک شتاب‌سنج دارد و تراشه کم مصرف DA14590 بلوتوث ۴٫۰ در آن به کار رفته است که قادر به عملکرد برای سالیان متمادی با استفاده از سلول دکمه‌ای ۲۲۵ میلی آمپر ساعتی است. علاوه بر آن، باتری ۴۱ میلی آمپر ساعتی دارد که به مدت ۳۰ روز بدون نیاز به شارژ، امکان استفاده از این دستبند سلامتی را می‌دهد. سنسورهای چندانی در این ردیاب وجود ندارد و به همین دلیل است که شیائومی توانسته قیمت بسیار اندکی برای آن تعیین کند. یک موتور ویبره هم در این گجت وجود دارد که عموماً برای ویبره زدن دستبند برای اخطارها، تماس‌های دریافتی و آلارم‌ها است.
این ردیاب با اپلیکیشن Mi Fit کار می‌کند که باید آن را بر روی تلفن همراه اندروید و یا اپل خود نصب کنید. این اپلیکیشن با اندروید ۴٫۳ به بالا سازگار بوده و نیاز به iOS 7.0 به بالا دارد. زمانی که این برنامه را دانلود کردید، باید از طریق حساب کاربری شیائومی خود وارد شوید و آن را با دستبند سلامتی شیائومی خود جفت کنید.

اولین باری که وارد این اپلیکیشن می‌شوید، باید تاریخ تولد، قد، وزن و جنسیت خود را وارد کنید. پس از آن، هدفی روزانه برای گام‌های خود تعیین خواهید کرد که از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ خواهد بود. به صورت پیش‌فرض، این دستبند شما را از میزان نزدیک بودنتان به هدف روزانه، آگاه خواهد کرد. با چشمک زدن یک چراغ، متوجه خواهید شد یک‌سوم هدف روزانه خود را تکمیل کرده‌اید. چشمک زدن ۳ چراغ با ویبره زدن دستبند، نشانگر کامل شدن هدف روزانه شما خواهد بود.
اپلیکیشن این گجت، به شما اطلاعاتی درمورد مسافت طی شده در روز، تعداد گام‌ها، میزان کالری سوزانده شده، و زمان/فاصله و کالری سوزانده‌شده در حین قدم زدن یا دویدن را می‌دهد. همچنین می‌توانید به‌روزرسانی هفتگی یا ماهانه برای فعالیت‌های خود را توسط کلیک کردن بر روی دکمه‌های + و – در کنار فعالیت‌ها داشته باشید. این دستبند می‌تواند الگوی خواب شما را اندازه گرفته و اپلیکیشن آن، اطلاعاتی را درمورد مقدار ساعت‌هایی که خوابیده بوده‌اید و زمان خواب عمیق و سبک شما نشان می‌دهد. علاوه بر آن، زمان خوابیدن و بیدار شدن شما هم در اپلیکیشن قابل مشاهده است. همانند بخش قدم زدنی که در اپلیکیشن وجود دارد، می‌توانید حساب هفتگی یا ماهانه از الگوی خواب خود داشته باشید.
جدای از عملکرد این ردیاب، می‌توانید ویبره این گجت را به گونه‌ای تنظیم کنید که در زمانی که تماسی دریافت می‌کنید ویبره بزند. همچنین می‌توانید با استفاده از این دستبند سلامتی، قفل تلفن همراه خود را هم باز کنید. جدای از موارد ذکرشده، این اپلیکیشن به شما امکان به اشتراک‌گذاری فعالیت‌هایتان را از طریق فیس بوک، لاین و وی چت با دوستانتان می‌دهد.
این دستبند به عنوان یک ردیاب سلامتی به خوبی عمل می‌کند. حالت خواب آن یک نکته هیجان‌انگیز دارد و آن این است که نیازی ندارید به صورت دستی، زمان خواب خود را وارد کنید. بلکه به صورت خودکار خوابیدن شما را بر اساس حرکات دست، متوجه خواهد شد. این ردیاب، خواب را به صورت سبک و عمیق نشان می‌دهد. ویژگی ویبره در هنگام آلارم آن هم از دیگر مواردی است که شما را هیجان‌زده خواهد کرد.
دستبند سلامتی شیائومی از طریق بلوتوث، به تلفن همراه شما متصل خواهد شد و نیازی نیست که به صورت مداوم بلوتوث تلفن همراه شما روشن باشد. می‌توانید بدون تلفن همراه خود به پیاده‌روی یا دویدن بروید و پس از آن، زمانی که به خانه برگشتید، اپلیکیشن را با دستبند سلامتی خود از طریق بلوتوث متصل کرده تا داده‌ها را سینک کنید.
باتری این دستبند سلامتی مدت طولانی دوام می‌آورد.