پاوربانک اصل شیائومی به‌خاطر کیفیت بالای ساخت، ویژگی‌های برتر و قیمت‌های مناسب‌، محبوبیت بسیاری کسب کرده است. اما متأسفانه از‌آن‌جا‌که شهرت و استقبال بیشتر هر برند یا محصولی نزد کاربران، سرازیر شدن نسخه‌های تقلبی آن به بازار را در پی دارد، این روزها تعداد پاوربانک‌های تقلبی شیائومی در بازار، حتی بیشتر از نسخه‌های اصل، قانونی و مجاز آن است!

موارد زیر، برخی آزمون‌هایی‌ هستند که به مصرف‌کنندگان در تشخیص تقلبی بودن پاوربانک‌های شیائومی کمک می‌کند:

تفاوت نسخه‌ اصل و تقلبی

بسته به نوع و کیفیت ساخت کارخانه‌ای نسخه‌های تقلبی، برخی قابلیت‌ها در آن‌ها ممکن است در ظاهر مشابه نسخه‌ اصلی کار کنند؛ اما به‌یقین، همین موارد هم با انجام بیشتر بررسی‌های زیر فاش خواهد شد.

انواع نسخه‌های اصلی

شیائومی پاوربانک‌ها را فقط در ۶ رده توانی تولید می‌کند:

  1. پاوربانک ۵۰۰۰ میلی آمپر (رونمایی‌شده در سال ۲۰۱۵)
  2. پاور بانک ۵۲۰۰ میلی آمپر (تولیدش متوقف شده است)
  3. پاور بانک ۱۰۰۰۰ میلی آمپر (رونمایی‌شده در سال ۲۰۱۵)
  4. پاور بانک ۱۰۴۰۰ میلی آمپر (تولیدش متوقف شده است)
  5. پاور بانک ۱۶۰۰۰ میلی آمپر (رونمایی‌شده در سال ۲۰۱۵)
  6. پاور بانک ۲۰۰۰۰ میلی آمپر (رونمایی‌شده در نوامبر سال ۲۰۱۵)

با توجه به توقف تولید مدل‌های ۵۲۰۰ و ۱۰۴۰۰ میلی آمپر، به‌ندرت بتوان آن‌ها را در فروشگاه‌ها یافت.

همچنین بخوانید:

پاور بانک شیائومی مدل Mi PLM09ZM نسخه 2 دو پورت ظرفیت 10000 میلی آمپر ساعت

۱- کد ۲۰ رقمی روی بسته‌بندی

اولین و آسان‌ترین گام برای تشخیص پاوربانک اصل شیائومی، بررسی کد 20 رقمی روی جعبه آن‌هاست. تنها موارد نادری از نسخه‌های تقلبی، این آزمون را با موفقیت پشت سر می‌گذارند.

نسخه‌ اصل: پاوربانک‌های اصلی شیائومی که در چین فروخته‌ می‌شوند، با یک برچسب روی بسته‌بندی عرضه می‌شوند که با خراشیدن آن، یک کد ۲۰ رقمی آشکار می‌شود. با وارد کردن این کد در وب‌سایت شیائومی، اصالت کالا بررسی و تأیید خواهد شد. به‌هرحال، پاوربانک‌های فروخته‌شده به‌وسیله کانال‌های رسمی در خارج از چین، فاقد این برچسب هستند. در‌صورتی‌که محصول را از جایی به‌جز یک فروشگاه معتبر رسمی خرید کرده‌اید، بهتر است دنبال این برچسب بگردید.

نسخه‌ تقلبی: پاوربانک‌های تقلبی، معمولاً چنین برچسبی روی بسته‌بندی ندارند. حتی اگر کالایی این برچسب را همراه داشته باشد، تعداد دفعات پرس‌و‌جو شده کد آن در وب‌سایت شیائومی، عدد بزرگی است. همین، نشان‌دهنده آن است که افرادی با چاپ یک کد روی برچسب‌های متعدد، آن‌ها را روی بسته محصولات غیر اصل چسبانده‌اند.

همچنین بخوانید:

نگاهی تخصصی به پاوربانک شیائومی مدل Mi ظرفیت 20000 میلی‌آمپر + تصاویر

۲- طول کابل USB و نشان تجاری روی آن

نسخه‌ اصل: کابل Micro USB که همراه نسخه‌ اصل پاوربانک شیائومی است، هیچ علامت تجاری از شیائومی ندارد. اگر موردی دیدید که نشان تجاری شیائومی روی آن چاپ شده است، بدانید که تقلبی است.

برای پاوربانک‌های ۲۰۰۰۰ میلی آمپری، طول کابل USB حدود ۱۳ اینچ است که یک آیکن رعد‌و‌برق روی انتهای سوکت Micro USB آن حک شده است.

نسخه‌ تقلبی: پاوربانک‌های تقلبی شیائومی معمولاً با یک کابل یو اس بی که لوگو شیائومی روی آن درج شده است، به فروش می‌رسند. بسیاری افراد، به‌اشتباه همین علامت را نشانه‌ای از اصل بودن محصول می‌پندارند.

۳- شارژ Pass-Through

نسخه اصل: پاوربانک‌های اصل شیائومی، دارای قابلیت شارژ Pass-through هستند؛ بدین معنی که پاوربانک وقتی در حال شارژ است، می‌تواند هم‌زمان یک تلفن همراه را نیز شارژ کند.

نسخه‌ تقلبی: پاوربانک تقلبی، این قابلیت را ندارد و فقط خودش را شارژ می‌کند و هیچ جریانی به تلفن همراه متصل به خود منتقل نمی‌کند. در واقع، تنها وقتی تلفن همراه را شارژ می‌کند که شارژر را از پاوربانک جدا کرده باشید.

۴- رنگ پورت‌های یو اس بی روی پاوربانک

نسخه‌ اصل: در پاوربانک‌های سفید، سمت جلویی پورت Micro USB و USB استاندارد، یک رنگ سفید برنجی دارد؛ ولی در پاوربانک‌های مشکی‌رنگ، پورت Micro USB مشکی است.

نسخه‌ تقلبی: اکثر پاوربانک‌های تقلبی، یک پورت USB به رنگ سفید شیری دارند و یک پورت Micro USB سیاه‌رنگ.

همچنین بخوانید:

پاوربانک شیائومی مدل Mi 2C زیر ذره‌بین؛ پاوربانک 20000 میلی‌آمپر شیائومی چه در چنته دارد؟

۵- چاپ زیر پاوربانک

پاوربانک اصل: چاپ مایل به خاکستری دارد و واضح و روشن‌تر است. همچنین دارای بافت ویژه‌ای است که می‌توان با حرکت انگشت، آن را لمس و احساس کرد.

نسخه‌ تقلبی: معمولاً کِدِرتر و بلوری و با جوهر مشکی است و بیشتر اوقات، واضح و خوانا نیست.

۶- عملکرد چراغ‌های LED در زمان استفاده

نسخه‌ اصل: در این نسخه، چراغ‌ها هنگام نمایش وضعیت برق روی پاوربانک چشمک می‌زنند. هر زمان، نگه‌داشتن دکمه‌ پاور، تمام چراغ‌های LED را خاموش خواهد کرد و وقتی دکمه رها شود، چراغ‌ها روشن می‌شوند.

چراغ‌ها به خوبی در جای خود تعبیه شده‌اند و حتی ذره‌ای نور به نواحی دیگر پاوربانک نشت نمی‌دهند.

نسخه‌ تقلبی: وقتی دکمه‌ پاور را یک بار فشار دهید، چراغ‌های LED چشمک می‌زنند. اگر دکمه را نگه دارید، چراغ‌ها خاموش نمی‌شوند. همچنین چراغ‌ها به خوبی عایق‌بندی نشده‌اند و معمولاً از پورت‌های USB نور پخش می‌کنند.

۷- علامت تجاری روی پورت USB استاندارد

نسخه‌ اصل: پاوربانک اصل، یک علامت تجاری کوچک روی بدنه‌ پورت USB استاندارد خود دارد. این علامت بسیار کوچک است؛ اما زیر نور طبیعی یا یک منبع نور به آسانی قابل مشاهده است.

نسخه‌ تقلبی: نسخه‌های تقلبی، چنین علامتی ندارند.

۸ – باتری‌های داخلی

اگر هنوز نتوانسته‌اید نسخه‌ اصل را تشخیص دهید، پاوربانک را باز کنید و باتری‌های داخلی آن را چک کنید:

نسخه‌ اصل: باتری‌ها دارای علامت تجاری برندهای بین‌المللی معتبر نظیر پاناسونیک، سامسونگ و ال‌جی هستند.

نسخه‌ تقلبی: باتری‌ها به‌صورت محلی و بی‌نام تولید شده‌اند؛ یا باتری‌هایی جعلی‌اند که عموماً صورتی‌رنگ هستند.

۹- پاوربانک ۲۰۸۰۰ میلی آمپری وجود ندارد

نظریات زیادی درباره‌ پاوربانک ۲۰۸۰۰ میلی‌آمپری وجود دارد. برخی فروشندگان چنین پاوربانکی را با نام و نشان شیائومی و توان ادعایی ۲۰۸۰۰ میلی‌آمپر می‌فروشند؛ اما شیائومی اصلاً پاوربانکی با چنین توانی ندارد. بدانید که این پاوربانک تقلبی است.

همچنین بخوانید:

پاوربانک و مودم همراه 4G شیائومی؛ همراهی عالی برای علاقه‌مندان به سفر

۱۰- لبه‌های برش خورده بدنه آلومینیومی

در مدل های ۵۰۰۰، ۵۲۰۰، ۱۰۰۰۰ و ۱۰۴۰۰ میلی آمپر ساعتی، محل برش بدنه آلومینیومی همرنگ و دارای بافتی نزدیک به سایر نقاط، کاملاً صیقلی، یک‌دست و تمیز و در عین حال غیر تیز بدون خاصیت برندگی است؛ در‌حالی‌که در مدل‌های جعلی، این ویژگی‌ وجود ندارد.

در مدل ۱۶۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی پاوربانک‌های شیائومی، علاوه‌بر سایر ویژگی‌های نام‌برده‌شده، لبه‌های انتهایی بدنه آلومینیومی پذیرای یک برش مضاعف ۴۵ درجه با دستگاه‌های CNC نیز شده‌اند؛ به‌طوری‌که این ناحیه با تغییر زاویه پاوربانک و انعکاس نور به‌خوبی خودنمایی می‌کند.

با شناخت و دقت در خرید پاوربانک اصل، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد و از کیفیت مطلوب محصولات شیائومی لذت می‌برید. از طرفی با خرید پاوربانک اصل شیائومی، از خطرات استفاده از پاوربانک تقلبی نیز مصون خواهید بود.